De eerste maand zit er alweer bijna op! - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van anne-clairewendelaarbonga - WaarBenJij.nu De eerste maand zit er alweer bijna op! - Reisverslag uit Regensburg, Duitsland van anne-clairewendelaarbonga - WaarBenJij.nu

De eerste maand zit er alweer bijna op!

Blijf op de hoogte en volg

28 Maart 2016 | Duitsland, Regensburg

Hoi allemaal,
Dit is alweer mijn tweede blog en de eerste maand is alweer voorbij! Het weer is inmiddels al een heel stuk beter. Steeds meer schijnt de zon en ben al meermaals verbrand in mijn gezicht. Ook nu als ik dit schrijf! Als de zon ook maar even schijnt, is het meteen erg warm. Heerlijk voor een koukleum zoals ik!
Helaas kon ik niet eerder schrijven: het internet blijft slecht en mijn laptop is kapot gegaan.. Ik ben dus naar de Mediamarkt gegaan om een nieuwe te kopen. Na mijn nieuwe aankoop kwam ik erachter dat ik dan natuurlijk een Duits toetsenbord heb. Eigenlijk achteraf niet heel erg want hier op de universiteit zijn alle toetsenborden in het Duits en nu kan ik alvast oefenen met het typen voordat het semester hier begint. Nog ongeveer een week en dan is de taalcursus alweer afgelopen. Vorige week heb ik mijn tussentijdse toets al gehad en heb deze afgesloten met een 1,7. Voor degene die het Duitse puntensysteem niet kennen: een 1 is het hoogste cijfer wat je kunt halen, een 6 het laagste. In de afgelopen weken heb ik ontzettend veel geleerd. Zoals ik al eerder schreef in mijn blog, bestaat mijn taalcursus uit drie onderdelen: schrijven, spreken en de taalcursus zelf. Bij de taalcursus had ik een ongelofelijk leuke enthousiaste docente, waar ik ontzettend mee kan lachen en erg goed mee overweg kan. Ze leert ons veel over de taal en de cultuur van Duitsland. Ik leer heel veel van haar en wil in het semester bij haar Landeskunde gaan volgen. Dit leek me nog een goede extra voorbereiding op de landelijke kennistoets die ik volgend jaar nog een keer moet maken. Ook leert ze ons aardig wat Beierse woorden, dat is toch wel handig hier in Regensburg. Ik moet in de stad nog erg wennen aan dit accent. Soms spreken de mensen zo snel, dat ik het echt niet kan verstaan.. Ik was laatst bij de bakker en de verkoopster sprak zo ontzettend snel, dat ik bij thuiskomst blijkbaar ook een gebakje had gekocht wat ik niet besteld had. Dat was geen probleem, want die heb ik op zondagmorgen heerlijk op mijn balkon in de zon genuttigd. Er wordt hier ook wel gezegd dat het Beiers eigenlijk een heel ´lui´ accent is. Zo wordt er bijvoorbeeld geen ich gezegd maar alleen i. Als je zo de woorden afkort en dan heel snel spreekt, kun je je misschien voorstellen dat dit in het begin moeilijk te verstaan is. In de klas is het soms een sport wie het beste dit in de praktijk kan gebruiken. Maar jullie hoeven geen angst te hebben dat ik echt Beiers ga spreken, ik hou het liever bij de kleine Beierse zinnen. Des mog i!
Elke dag verbaas ik me er weer over wat Regensburg allemaal te bieden heeft. Ik ben erachter gekomen dat mijn kamer midden tussen de parken ligt. Zo ligt er achter mijn studentenflat een groot park met heel veel fitnessapparaten en gymtoestellen. Jaa, dat lees je goed! Dat betekent dus Tschüss fitnesszaal, Hallo openlucht fitness! Ik ben al meerdere malen hier in de buurt gaan hardlopen en heb mij hierna uitgeleefd op de toestellen. Er lopen daar niet alleen veel kinderen (er zijn hier heel veel speeltuinen) en jongere, ook mensen op leeftijd kunnen zich hier uitstekend vermaken. Zo kom ik geregeld een oudere vrouw met haar drie teckels hier tegen en maken af en toe een kort praatje. Niet alleen sporten kun je hier goed, je kunt hier ook heerlijk wandelen door de parken of in de stad. Mocht je toevallig hier in Regensburg komen en na een wandeling zin hebben in iets lekkers of in een kop thee; dann müss man unbedingt nach Anna gehen! Anna, een plek voor mij, met nu al heel veel mooie herinneringen. Anna is een cafeetje midden in de stad, waar het van s ´ochtends vroeg tot s ´avonds laat, 7 dagen in de week altijd druk is! Van hartig tot zoet: bij Anna kun je het krijgen. Je kunt zowel binnen als buiten heerlijk zitten. Ik zit er graag op het terras (incl. zon) met een grote kop thee met een stuk Donauwelle. Echt genieten.
Verder ben ik dit weekend naar het Walhalla geweest. Dit stond namelijk boven aan mijn verlanglijstje. Vanuit Regensburg kun je met de boot over de Donau naar het Walhalla toe. Het Walhalla is een soort romeinse tempel boven op een berg. In de tempel staan bustes van o.a. Willem van Oranje en Einstein. Op het moment dat ik de tempel bezocht was het heerlijk weer. Veel mensen zitten dan op de trappen, genietend van het mooie uitzicht over de Donau en Regensburg. De plek heeft iets magisch, zo hoog en verbazend wekkend mooi intact gebleven. Om de plek te bezoeken, moet je wel wat klimmen en 300 treden beklimmen. Maar het is absoluut de moeite waard!
Ik zal later wat foto´s uploaden, zodat jullie mee kunnen genieten van deze mooie omgeving. Ik zal ook binnenkort wat foto´s van mijn kamer er opzetten. Mocht je een kaartje willen sturen, die bij de verzameling aan de muur kan, laat het me persoonlijk weten en ik stuur je het adres. Wie weet ontvang je dan ook een kaartje terug uit Regensburg!

Veel lieve groeten vanuit Regensburg,
Anne-Claire

  • 29 Maart 2016 - 11:03

    Jacqueline Gerrits:

    Hallo Anne-Claire,

    wat een mooie foto's! En ik snap dat je gek bent op Anna.
    Fijn dat je het naar je zin hebt. Goed dat je Duitse huisgenoten hebt daar leer je echt de taal en cultuur van.

    Groetjes, Jacqueline

  • 29 Maart 2016 - 13:41

    Kees-jan:

    Begrijp ik het goed: Regensburg is een leuke en mooie stad? Wie zei dat ook alweer een half jaar geleden? Staat me iets van bij! :-) Ik ben erg blij dat mijn verhalen ook uitkomen! Je bent de eerste (na mij) die daar was dus het is altijd afwachten of mijn ervaringen ook kloppen, maar zo te horen...
    Geniet van de komende weken/maanden en je weet het: we zien elkaar binnenkort! Bij je volgende blog laat ik weten wanneer precies!
    Groetjes,
    Kees-Jan

  • 29 Maart 2016 - 14:25

    Christijn:

    Hallo Anne-Claire,

    Klinkt helemaal goed en je ziet er goed uit! De stad lijkt me mooi.
    Leuk om zo af en toe iets van je te horen.
    Succes en nog veel plezier daar.

    Groet, Christijn

  • 29 Maart 2016 - 16:10

    Ria Atema:

    Ik wil graag je adres! Liefs, Ria.

  • 30 Maart 2016 - 10:05

    Theo Bijkerk:

    Hallo Anne-Claire,

    sieht super aus! Über Walhalla habe ich leider nur gelesen, ich war selber noch nie da.... Ich bin also ñeugierig auf die Bilder!
    Viel Spaß weiterhin und hoffentlich klappt es mit den Kursen
    Theo

  • 01 April 2016 - 21:13

    Henriette:

    Hallo Anne-Claire,
    Vanaf Texel jouw lange mail beantwoorden. Leuk hoor dat je van alles meemaakt. Mooie foto`s. Jouw ervaring met je Duitse laptop hebben wij in Oostenrijk meegemaakt. Heeft ook wel veel voordelen bij het schrijven van letters met een Umlaut maar sommige letters zitten op een andere plaatsen daar moet je aanwennen.
    Wij zitten op het ogenblik op Texel met stralend weer. Pasen was guur en heel veel wind. Op de camping staan bijna alleen Duitsers want daar hebben ze geloof ik nog paasvakantie dus na zondag zal hier wel heel stil zijn.
    Wil je mij je adres even sturen? Succes met de studie en tot mails,

    Groetjes Henriette

  • 06 April 2016 - 18:36

    Titti:

    Dag lieve AC!
    Leuk verhaal...ik zie het allemaal voor mijn oogen....de caffe Anna, de Walhalla en de sport in de park!!
    Ik heb jouw bericht een beetje laat gelezen want ik was in Italie, in het zuid met pasen en in Rome later voor werk. Ik ben nu terug, maar ben ik nog steeds ziek!
    Ik ben zeer blij te horen dat jij meer en meer veel leuke dingen in Regensburg ondekt, en dat jij ook een zeer goede lerares hebt daar gevonden!
    Blijf genieten van deze mooi ervaring....wij wachten hier op jou!! .
    Liefs, titti

  • 03 Mei 2016 - 15:28

    Cora De Roon:

    Wat leuk om jou zo te kunnen volgen!! liefs van Cora en viel spass!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Regensburg

Actief sinds 04 Maart 2016
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 2127

Voorgaande reizen:

02 Maart 2016 - 31 Juli 2016

Regensburg

Landen bezocht: